W układzie zapłonowym Fiata 126 el wyeliminowano jeden z najbardziej zawodnych elementów samochodu – napędzany wałkiem rozrządu aparat zapłonowy z przerywaczem. Klasyczny układ zapłonowy z zawodnymi elementami ruchomymi zastąpiono nowoczesnym, całkowicie elektronicznym układem, sterowanym modułem zapłonowym Nanoplex.
Na układ zapłonowy w wersji el składają się: koło pasowe z wypustkami, dającymi sygnał czujnikowi położenia wału korbowego, moduł zapłonowy, cewka wysokiego napięcia i przełącznik podciśnieniowy map zapłonu.
Poniżej przedstawiamy sposób na zamontowanie elektronicznego zapłonu w starszych wersjach Malucha, oraz różnice pomiędzy czterema Nanoplexami jakie były produkowane.
Potrzebne elementy:
- tylna wiązka elektryczna z Fiata 126 el/elx
- nanoplex
- cewka
- czujnik położenia wału korbowego wraz z mocowaniem do obudowy rozrządu
- koło pasowe z wersji el/elx
- podstawka pod gaźnik z jednym króćcem
- przełącznik podciśnieniowy map zapłonu
Potrzebne narzędzia:
- klucz 10, 13 i 17 mm
- klucz nasadowy 32 mm
- śrubokręty płaski i krzyżakowy
Pierwsze co musimy zrobić, to dostosować wiązkę do naszych potrzeb. Jeśli dysponujemy całą wiązką tylną z wersji el, to musimy wyciąć z niej wszystko, co nie jest nam potrzebne. Odwijamy wiązkę z rurek i taśmy izolacyjnej. Wycinamy więc wszystkie przewody, które kończą się wtyczkami innymi niż te na zdjęciach. Na koniec mamy uzyskać wiązkę jak na zdjęciu. Cała taka wiązka do zasilania potrzebuje tylko + po stacyjce i – (masę). Do + najlepiej wpiąć się w lewym tylnym rogu komory silnika w przewód, który idzie do cewki zapłonowej, koniecznie PRZED przewodem oporowym, czyli przed rozpoczęciem się niebieskiego przewodu (przewód oporowy nie był stosowany we wszystkich 126p). Najlepsze miejsce do wpięcia się widoczne jest na zdjęciu.