Rezerwa 126p | Opis elektronicznego układu zapłonowego i jego montaż w wersji ST / FL
22273
page-template-default,page,page-id-22273,page-child,parent-pageid-21704,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

W układzie zapłonowym Fiata 126 el wyeliminowano jeden z najbardziej zawodnych elementów samochodu – napędzany wałkiem rozrządu aparat zapłonowy z przerywaczem. Klasyczny układ zapłonowy z zawodnymi elementami ruchomymi zastąpiono nowoczesnym, całkowicie elektronicznym układem, sterowanym modułem zapłonowym Nanoplex.

 

Na układ zapłonowy w wersji el składają się: koło pasowe z wypustkami, dającymi sygnał czujnikowi położenia wału korbowego, moduł zapłonowy, cewka wysokiego napięcia i przełącznik podciśnieniowy map zapłonu.

 

Poniżej przedstawiamy sposób na zamontowanie elektronicznego zapłonu w starszych wersjach Malucha, oraz różnice pomiędzy czterema Nanoplexami jakie były produkowane.

 

Potrzebne elementy:

  • tylna wiązka elektryczna z Fiata 126 el/elx
  • nanoplex
  • cewka
  • czujnik położenia wału korbowego wraz z mocowaniem do obudowy rozrządu
  • koło pasowe z wersji el/elx
  • podstawka pod gaźnik z jednym króćcem
  • przełącznik podciśnieniowy map zapłonu

Potrzebne narzędzia:

  • klucz 10, 13 i 17 mm
  • klucz nasadowy 32 mm
  • śrubokręty płaski i krzyżakowy

 

Pierwsze co musimy zrobić, to dostosować wiązkę do naszych potrzeb. Jeśli dysponujemy całą wiązką tylną z wersji el, to musimy wyciąć z niej wszystko, co nie jest nam potrzebne. Odwijamy wiązkę z rurek i taśmy izolacyjnej. Wycinamy więc wszystkie przewody, które kończą się wtyczkami innymi niż te na zdjęciach. Na koniec mamy uzyskać wiązkę jak na zdjęciu. Cała taka wiązka do zasilania potrzebuje tylko + po stacyjce i – (masę). Do + najlepiej wpiąć się w lewym tylnym rogu komory silnika w przewód, który idzie do cewki zapłonowej, koniecznie PRZED przewodem oporowym, czyli przed rozpoczęciem się niebieskiego przewodu (przewód oporowy nie był stosowany we wszystkich 126p). Najlepsze miejsce do wpięcia się widoczne jest na zdjęciu.

wiazka_cala
Miejsce do wpięcia się z przewodem zasilającym
Miejsce do wpięcia się z przewodem zasilającym

Odkręcamy belkę silnika i zdejmujemy koło pasowe. Przykręcamy mocowanie czujnika położenia wału do pokrywy rozrządu, oraz zakładamy nowe koło pasowe.

Wypustki, różniące koło z el od tych z wcześniejszych wersji.
Wypustki, różniące koło z el od tych z wcześniejszych wersji.
Mocowanie czujnika położenia wału korbowego
Mocowanie czujnika położenia wału korbowego

Przykręcamy cewkę i Nanoplex wraz z metalowym mocowaniem po lewej stronie komory silinka. W ST i wczesnych FL-ach znajdują się w tym miejscu szpilki, jeśli ich nie ma, będziemy musieli zamiast nich zastosować śruby.

Cewka zapłonowa wraz z mocowaniem i miejscem na Nanoplex.
Cewka zapłonowa wraz z mocowaniem i miejscem na Nanoplex.

Zamieniamy podstawkę pod gaźnikiem na podstawkę z króćcem.

podstawka

Przykręcamy czujnik położenia wału do mocowania.

cpwk

Podłączamy do naszej nowej wiązki: czujnik położenia wału, zasilanie cewki, przełącznik map zapłonu i Nanoplex.

 

Przełącznik podciśnieniowy map zapłonu łączymy z króćcem w podstawce pod gaźnikiem za pomocą przewodu paliwowego.

podcisnienie

Podłączamy kable wysokiego napięcia.

 

Produkowane były cztery rodzaje modułów zapłonowych Nanoplex: niebieski, czarny, szary i czerwony. Różniły się one charakterystyką wyprzedzenia zapłonu, oraz wysokością obrotów przy której wykonywana jest tak zwana „odcinka”, czyli odcięcie zapłonu. Poniżej przedstawiamy mapy zapłonu dla poszczególnych Nanoplexów.

Mapy wyprzedzenia zapłonu dla Nanoplexu 213A (niebieski) - przy częściowym (z lewej) i pełnym (z prawej) obciążeniu
Mapy wyprzedzenia zapłonu dla Nanoplexu 213A (niebieski) - przy częściowym (z lewej) i pełnym (z prawej) obciążeniu

Niebieski – odcinka przy 7 tysiącach obrotów

Szary i czarny – odcinka przy 6,5 tysiąca obrotów

Czerwony – brak odcinki

 

Mapy wyprzedzenia zapłonu:

Mapy wyprzedzenia zapłonu dla Nanoplexu 213A (niebieski) - przy częściowym (z lewej) i pełnym (z prawej) obciążeniu
Mapy wyprzedzenia zapłonu dla Nanoplexu 213A (niebieski) - przy częściowym (z lewej) i pełnym (z prawej) obciążeniu
Mapy wyprzedzenia zapłonu dla czerwonego Nanoplexa.
Mapy wyprzedzenia zapłonu dla czerwonego Nanoplexa.
Mapy wyprzedzenia zapłonu dla szarego i czarnego (210 i 211)  Nanoplexa - przy częściowym (z lewej) i pełnym (z prawej) obciążeniu.
Mapy wyprzedzenia zapłonu dla szarego i czarnego (210 i 211) Nanoplexa - przy częściowym (z lewej) i pełnym (z prawej) obciążeniu.

Ze względu na różnice pomiędzy modułami, moduł powinien być dostosowany do koła pasowego, i tak:

– dla Nanoplexów 210 i 211 (szary i czarny) stosujemy koło pasowe nr 46577004 (statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu – 4 stopnie).

– dla Nanoplexa med 213A (niebieski) i dla czerwonego Nanoplexa stosujemy koło pasowe nr 46577369 (statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu – 10 stopni)

numer