Na przełomie lat 60/70-tych, gdy władzę w Polsce zyskał Edward Gierek, od dawna istniejące plany produkowania w Polsce „samochodu dla ludu” nabrały tempa. Władze nawiązały rozmowy z wieloma producentami – między innymi z Citroenem i Volkswagenem, oraz z Fiatem. Szybko jednak okazało się, że ze względu na niedawno rozpoczętą produkcję Fiata 125p Polski nie stać na wykupienie licencji. Fiat jednak przekazał Polakom licencję za darmo, a rząd PRL obiecał spłacić ją poprzez wysyłanie części do Fiatów Włochom. Rozważano produkcję znanego już od kilku lat Fiata 127, jednak okazało się, że samochód taki byłby zbyt drogi dla przeciętnego Kowalskiego. Dlatego też stanęło na tym, że fabryka w Bielsku-Białej produkować będzie najnowszy, dopiero mający trafić do produkcji model Fiata – 126.
Umowa przewidująca uruchomienie produkcji Polskiego Fiata 126p w fabryce w Bielsku-Białej została podpisana 29 października 1971 roku. Wraz z tą datą produkująca również Syreny fabryka zmieniła swoją nazwę z „Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego” na „Fabryka Samochodów Małolitrażowych”.
Maluch został zaprezentowany po raz pierwszy w Polsce w Warszawie 9 listopada 1972. Były to jednak sprowadzone z Włoch pojazdy, z doczepionymi polskimi tabliczkami. Pierwszy zmontowany w Polsce (choć jeszcze z włoskich części) Maluch opuścił bielską fabrykę w lecie 1973 roku. Krótko potem to Polacy zaczęli wysyłać do Włoch części (głównie silniki i skrzynie biegów).
Maluch zasilał głównie rynek krajowy, ale był również eksportowany do wielu krajów takich jak Włochy, RFN, Węgry, Francja, Kuba, Wielka Brytania, Austria, Chiny, czy Szwajcaria.
Przez cały okres produkcji Maluch poddawany był wielu większym lub mniejszym zmianom. Chętnych do zapoznania się z poszczególnymi wersjami zapraszamy do działu Modele.
Fiat 126 miał wiele wad. Był ciasny, głośny, wolny, jego osiągi nie zachwycały. Mimo tego, był obiektem westchnień wielu polskich kierowców, a gdy już trafił pod strzechy, potrafił wszystko: przewieźć pralkę, pomóc w przeprowadzce, a nawet zabrać na wycieczkę po Europie czteroosobową rodzinę z przyczepą. Banalna konstrukcja pozwalała naprawiać pojazd tanim kosztem i w każdych warunkach – właśnie takiego pojazdu potrzebowali Polacy w ciężkich czasach PRL.
Popyt na Małe Fiaty utrzymywał się jeszcze dziesięć lat po upadku komunizmu. Z czasem jednak zapotrzebowanie na ten pojazd spadło, i w 2000 roku produkcja Malucha została zakończona. Mały Fiat spełnił już swoje zadanie – zmotoryzował Polskę. Teraz Polacy potrzebują większych, bardziej komfortowych pojazdów, i na naszych drogach z dnia na dzień spotkać można coraz mniej Maluchów. Część odsłużywszy dzielnie tysiące kilometrów skończyła swoje życie na złomie, a część wciąż żyje i ma się dobrze, czekając w garażach miłośników na lepszą pogodę.
Źródła grafik:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Fiat_5002.jpg
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Fiat_500_F_Berlina_in_Berlin_(2009).jpg