Rezerwa 126p | Red, Brown, Silver, Black
22748
page-template-default,page,page-id-22748,page-child,parent-pageid-22594,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Wszyscy zapewne znamy Polskiego Fiata 126p, lecz niewiele osób wie, że powstały wersje limitowane, dziś już unikatowe, tychże Fiacików. Jak wiemy, kolebką maluszka są Włochy –  tam właśnie powstały wersje: „Black „ i „Silver”. W Polsce produkowano wersje: „Red” i „Brown”. Wersje produkowane w Polsce były eksportowane do krajów zachodnich (Włochy, Niemcy). Niestety, w Polsce nie były one w oficjalnej sprzedaży. W dzisiejszych czasach spotkanie ich na ulicach graniczy z cudem, choć wiem że kilka owych maluszków jest w Polsce.

 

Wszystkie limitowane wersje były do siebie bardzo podobne. Charakteryzowały się one łatwością prowadzenia co było spowodowane przez zmodernizowany układ kierowniczy. To samo tyczy się hamulców – były one dużo skuteczniejsze, ponieważ układ hamulcowy był wzmocniony na tzw. nowej feldze. Zastosowano również lepsze, dużo skuteczniejsze materiały wygłuszające, przez co w środku, nawet przy wyższych prędkościach, można było spokojnie rozmawiać. Silniki były trwalsze i bardziej „elastyczne”. Silnik praktycznie na każdym biegu był bardziej „zrywny” i dynamiczny – a przecież to był praktycznie ten sam silnik, co w naszym Polskim Fiacie 126p. Były one także nieco szybsze, ze względu zastosowania kwadratowej głowicy. Karoseria była bardziej odporna na rdzę. Limitowane wersje miały również charakterystyczne  kwadratowe klosze tylne, oraz uchylane tylne boczne szyby. Standardem było montowanie alternatora zamiast prądnicy. Dużo zmian nastąpiło we wnętrzu –  były to: regulowane zagłówki, inna tylna półka, pasy bezwładnościowe zarówno przy przednich fotelach jak i  kanapie z tyłu.

 

Poszczególne modele i charakterystyczne szczegóły:

Fiat 126 „Silver”: produkowany był w latach 1979-1980 we włoskim Cassino. Był on koloru szarego, z kolorowym paskiem pociągniętym na wysokości bocznego kierunkowskazu przez całą karoserię oraz dwa napisy na błotnikach z napisami: „Silver”. Dla kontrastu zamontowano czarne zderzaki i listwę boczną. Miał on fotele wykonane z prawdziwej skóry, a przez środek fotela był poprowadzony szeroki, kolorowy materiałowy pas. Podsufitka była szara. Posiadał on zielone szyby, które zapobiegały nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza.

Fiat 126 „Black”: produkowany był w latach 1979 – 1980 we włoskim Cassino. Był on koloru czarnego, ze srebrnym paskiem przez całą karoserię. Na błotnikach posiadał napis „Black”. Zamontowano szare zderzaki i listwy boczne. Fotele były wykonane z charakterystycznego materiału w szkocką kratkę. Podsufitka w kolorze czarnym. Posiadał on również zielone szyby, które zapobiegały nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jak można łatwo zauważyć wersje „Black” i „Silver” były jak gdyby „lustrzanym odbiciem”

Fiat 126 „Red”: produkowany w latach  1979 – 1981 w polskim zakładzie w Tychach. Był on  koloru bordowego, z podwójnym srebrnym paskiem dookoła karoserii. Na błotnikach posiadał napis „Red”. Miał on zderzaki i listwy P4 koloru bladoniebieskiego. Zawsze montowany był alternator. Tapicerka była bordowa, a siedzenia z materiału z paskiem z czerwonego skayu przez środek oparcia i siedziska. Szyby były niebieskie, zapobiegały one nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza.

Fiat 126 „Brown”: produkowany w latach 1979 – 1981 w polskim zakładzie w Tychach. Był on w kolorze brązowym (czekolada mleczna), ze srebrnym podwójnym paskiem wokół całej karoserii. Na błotnikach posiadał napis „Brown”. Miał on zderzaki i listwy P4 koloru beżowego.  Tapicerka była beżowa, a siedzenia z materiału z paskiem z brązowego skayu przez środek oparcia i siedziska. Szyby były specjalnie barwione na brązowo, różniły się odcieniem i połyskiem od brązowych szyb stosowanych w innych wersjach Fiata. Owe szyby zapobiegały nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza. Zastosowano tutaj alternator różniący się od innych, był nim Magneti Marelli. W kwadratowych tylnych lampach miał zamontowane światło cofania. Ciekawostka: najprawdopodobniej około 20 szt. Brownów poszło na polski rynek.

Dziękuję za użyczenie zdjęć użytkownikom sprzedającym swoje Fiaty 126 w serwisie Autoscout24.it

 

Specjalne podziękowania dla Państwa Magdaleny i Macieja Mikołajczaków oraz Czesia1958 za zdjęcia oraz za służenie swoją wiedzą

 

Grzechu60