Stan łożysk kół w każdym pojeździe ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo oraz ekonomię jazdy. Duży luz będzie powodował problemy z geometrią, niepewne prowadzenie oraz przyczyni się do błyskawicznego zużycia elementów zawieszenia.
Wymiana łożysk kół tylnych w Małym Fiacie nie należy do czynności skomplikowanych i można ją wykonać dysponując podstawowymi narzędziami oraz podnośnikiem.
W tym celu będą nam potrzebne:
- zestaw naprawczy łożyska koła tylnego (komplet na jedno lub dwa koła)
- młotek
- większy śrubokręt/przecinak
- klucz płaski 12/13 mm
- klucz oczkowy/nasadowy 30mm
- klucz nasadowy 17mm
- smar do łożysk
- do tego kawałek drewna (5x5x5cm),dostęp do imadła,czyste szmaty
Przechodzimy do czynów:
- Jeżeli dysponujemy kanałem, to wchodzimy pod auto i odkręcamy kluczem płaskim lub grzechotką z nasadką 13mm cztery śruby mocujące zabierak do przegubu.
2. Po odkręceniu śrub zsuwamy zabierak w stronę skrzyni biegów (uwaga na sprężynkę, lubi wypaść i się zawieruszyć). Następnie kluczem oczkowym lub nasadką 30 mm staramy się poluzować nakrętkę krótkiej półosi mocującą przegub. Nakrętka jest zagnieciona w jednym miejscu, co zapobiega jej samoczynnemu odkręcaniu. Niemniej jednak lubi ona stawiać opór i czasem wymaga użycia solidnej dźwigni.Tutaj pojawia się przewaga kanału, który daje nam dobry dostęp.
3. Mając poluzowany przegub możemy popuścić śruby mocujące koło i podnieść samochód. Następnie zdejmujemy koło i naszym oczom ukazuje się bęben hamulcowy. Odkręcamy 2 śruby „pilotki” za pomocą klucza 12 mm i zsuwamy bęben z piasty.
4. W tym momencie możemy całkiem odkręcić przegub z półosi – demontaż przegubu na niepodniesionym aucie niesie ryzyko uszkodzenia wahacza i piasty. Usuwamy stary przegub, a od przodu wysuwamy krótką półoś. Należy zwrócić uwagę na dystans między przegubem a łożyskiem – nie występuje w zestawach naprawczych i musimy zastosować go ponownie.
5. Po wyjęciu krótkiej półosi ukazują nam się cztery nakrętki M10 mocujące piastę do wahacza. Korzystając z cienkościennej nasadki 17mm bez problemu je odkręcamy, uważając na znajdujące się pod spodem podkładki sprężynowe.
6. Mając odkręcone wszystkie nakrętki, wysuwamy do przodu całą piastę z łożyskiem. Oczyszczamy ją z grubsza i mocujemy w imadle. Śrubokrętem usuwamy stare simmeringi z obu stron. Po ich wydłubaniu mamy dostęp do łożysk.
7. Wyjmujemy łożyska z obu stron oraz środkową tulejkę. Jest ona odpowiedzialna za prawidłowy luz łożysk. Zgniatana w momencie dokręcania, jest jednorazowego użytku, dlatego należy zwrócić uwagę, czy zestaw naprawczy posiada takową w komplecie.
8. W piaście pozostały już tylko stare bieżnie łożysk. Aby je usunąć, musimy wyłuskać dwa pierścienie sprężynowe na krańcach piasty i wybić bieżnie w imadle za pomocą solidnego śrubokręta.
9. Do pustej piasty napychamy sporo świeżego smaru i montujemy kolejno nowe bieżnie, które zabezpieczamy starymi pierścieniami sprężystymi. Następnie wkładamy jedno łożysko i zamykamy je simmerigiem. Znów uzupełniamy całość smarem i wkładamy do środka nową tulejkę. Montaż łożyska kończymy wkładając drugą jego część i nowy simmering z drugiej strony.
10. Na koniec do zregenerowanej piasty zakładamy odzyskany pierścień dystansowy pod przegub.Warto pamiętać o solidnym smarowaniu wszystkich nowych części i czystości całej operacji. Warto sprawdzić, w jakim stanie jest zdemontowany przegub. Jeśli wykazuje zużycie,należy zastosować nową cześć dobrej jakości. Kiedy oba współpracujące elementy (przegub i piasta) są w dobrej kondycji, całość pracuje lekko i bez luzów.
11. Piastę montujemy w odwrotnej kolejności, przykręcając przegub za pomocą nowej nakrętki znajdującej się zestawie naprawczym łożyska.Ustalamy w którym miejscu znajduje się rowek na półosi krótkiej i zaklepujemy nakrętkę za pomocą śrubokręta lub przecinaka. Nakrętkę przegubu dokręcamy do oporu, aby tulejka wewnątrz piasty dopasowała się do łożyska i wykasowała luz.
12. Pozostaje nam przykręcić piastę do wahacza, nałożyć bęben oraz przykręcić zabierak i koło.
Anzel