W życiu każdego Polskiego Fiata 126p czasami przychodzi taki moment, kiedy różne różniste elementy ruchome samochodu wyrobią swój określony przebieg i owe elementy przestają odpowiednio spełniać swoją funkcję, przestają się nadawać do dalszego użycia i zaczynają się przypominać właścicielowi pojazdu poprzez wydawanie różnych nietypowych i niepożądanych w samochodzie odgłosów, a dalsze ich eksploatowanie staje się niekomfortowe a nawet niebezpieczne. Nie inaczej jest w przypadku takich elementów jak łożyska walcowe kół. Żywotność łożysk kół samochodu Polski Fiat 126p określa się średnio na 50 tys. km. Objawami wskazującymi na zużycie łożysk i konieczność ich wymiany są zazwyczaj odgłosy pochodzące z okolicy kół i w zależności od rodzaju uszkodzenia jest to charakterystyczne szumienie, dudnienie, w skrajnych przypadkach donośny metaliczny łomot. Oprócz efektów dźwiękowych awarii tej nierzadko towarzyszy także inny objaw – duży luz poprzeczny na piaście koła, co dość zauważalnie wpływa na prowadzenie pojazdu. Długotrwała jazda z uszkodzonymi łożyskami kół będzie skutkowała dalszą ich degradacją, duży luz piasty koła będzie się powiększał, w skrajnym przypadku można nawet zgubić koło, co zwłaszcza podczas jazdy w trasie, z większymi prędkościami może być tragiczne w skutkach.
W użytym na potrzeby tutoriala samochodzie Polski Fiat 126 BIS zaszła potrzeba wymiany łożysk kół przednich i niniejszy tutorial dotyczył będzie sposobu wymiany tych właśnie łożysk. Uszkodzenie łożyska objawiło się donośnym, metalicznym łomotem i dużym luzem poprzecznym piasty.
Narzędzia i materiały potrzebne do przeprowadzenia naprawy:
- lewarek samochodowy
- klucz do kół
- płaski śrubokręt
- klucz nasadowy 22 mm
- klucz płaski lub oczkowy 12 mm
- zestaw naprawczy łożysk kół przednich – 2x łożysko (mniejsze zewnętrzne, większe wewnętrzne), nakrętka, uszczelniacz, pierścień sprężysty. Tu jeszcze warto wspomnieć – czop zwrotnicy prawego koła posiada lewy gwint, więc oczywiste jest, że trzeba zastosować nakrętkę z lewym gwintem.
- smar do łożysk
- młotek, przydadzą się też inne narzędzia do tzw. „twardych negocjacji” z opornym materiałem
- przyda się imadło (choć nie jest niezbędne)
- dobrze by było mieć pod ręką kilka czystych szmat
- jakiś samograj dla uprzyjemnienia spędzonego przy naprawie czasu
Przystępujemy do naprawy. Ustawiamy samochód na poziomej, równej powierzchni, zabezpieczamy pojazd przed samoczynnym przemieszczaniem się, po czym luzujemy śruby mocujące koło, ustawiamy lewarek, podnosimy samochód na wysokość umożliwiającą demontaż koła, odkręcamy koło po czym naszym oczom ukaże się przednie zawieszenie.