Rezerwa 126p | Wymiana szczotek w rozruszniku
22029
page-template-default,page,page-id-22029,page-child,parent-pageid-21702,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Jeśli zdarza się co jakiś czas, że po przekręceniu kluczyka słyszymy tylko cyknięcie, to prawdopodobnie powinniśmy wymienić szczotki w rozruszniku. W tym celu musimy wykręcić rozrusznik z samochodu. Przydatny przy tym jest kanał, ale można sobie bez niego poradzić jeśli podniesiemy prawą stronę samochodu i okręcimy prawe tylne koło.

 

  1. Zdejmujemy klemę z akumulatora
  2. Od strony silnika odkręcamy kluczem 13 dwie śruby mocujące rozrusznik do silnika.
dsc02646resized

3. Wchodzimy pod samochód i okręcamy od rozrusznika kabel idący do akumulatora (gruby) i alternatora, oraz zdejmujemy wsuwkę z kablem wzbudzenia.

dsc02648resized

4. Odkręcamy kluczem 10 dwie śruby mocowania rozrusznika do skrzyni oraz odkręcamy kluczem 13 to mocowanie od skrzyni.

dsc02653resized

5. Odkręcamy kluczem 13 trzecią śrubę mocującą rozrusznik do silnika.

6. Wyciągamy rozrusznik z auta. Jest to utrudnione przez małą ilość miejsca, ale jak najbardziej możliwe. Jeśli trudno jest to zrobić od dołu, to wygodniej może być chwycić rozrusznik od góry i spróbować nim tak wymanewrować, żeby wyszedł (dołem). Bez żadnych problemów wyjdzie, jeśli podniesiemy prawą stronę auta na podnośniku (koniecznie za budę, nie za wahacz).

7. Odkręcamy śrubkę mocującą na rozruszniku metalową opaskę. Pod nią widzimy dwie szczotki, przykręcone śrubkami. Odkręcamy je, podważamy sprężynki dociskające szczotki i wyciągamy szczotki z rozrusznika, po czym oceniamy ich zużycie, i jeśli są zużyte na ich miejsce wkładamy nowe i przykręcamy je.

dsc02655resized
dsc02657resized
dsc02656resized
Po prawej widzimy szczotkę zużytą, po lewej w dobrym stanie
Po prawej widzimy szczotkę zużytą, po lewej w dobrym stanie

8. W odwrotnej kolejności wkładamy rozrusznik do samochodu.

Autor: Pumex