Rezerwa 126p | Wymiana łożysk kół tylnych
22087
page-template-default,page,page-id-22087,page-child,parent-pageid-21702,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Stan łożysk kół w każdym pojeździe ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo oraz ekonomię jazdy. Duży luz będzie powodował problemy z geometrią, niepewne prowadzenie oraz przyczyni się do błyskawicznego zużycia elementów zawieszenia.

 

Wymiana łożysk kół tylnych w Małym Fiacie nie należy do czynności skomplikowanych i można ją wykonać dysponując podstawowymi narzędziami oraz podnośnikiem.

 

W tym celu będą nam potrzebne:

  • zestaw naprawczy łożyska koła tylnego (komplet na jedno lub dwa koła)
  • młotek
  • większy śrubokręt/przecinak
  • klucz płaski 12/13 mm
  • klucz oczkowy/nasadowy 30mm
  • klucz nasadowy 17mm
  • smar do łożysk
  • do tego kawałek drewna (5x5x5cm),dostęp do imadła,czyste szmaty

Przechodzimy do czynów:

 

  1. Jeżeli dysponujemy kanałem, to wchodzimy pod auto i odkręcamy kluczem płaskim lub grzechotką z nasadką 13mm cztery śruby mocujące zabierak do przegubu.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2.  Po odkręceniu śrub zsuwamy zabierak w stronę skrzyni biegów (uwaga na sprężynkę, lubi wypaść i się zawieruszyć). Następnie kluczem oczkowym lub nasadką 30 mm staramy się poluzować nakrętkę krótkiej półosi mocującą przegub. Nakrętka jest zagnieciona w jednym miejscu, co zapobiega jej samoczynnemu odkręcaniu. Niemniej jednak lubi ona stawiać opór i czasem wymaga użycia solidnej dźwigni.Tutaj pojawia się przewaga kanału, który daje nam dobry dostęp.

3. Mając poluzowany przegub możemy popuścić śruby mocujące koło i podnieść samochód. Następnie zdejmujemy koło i naszym oczom ukazuje się bęben hamulcowy. Odkręcamy 2 śruby „pilotki” za pomocą klucza 12 mm i zsuwamy bęben z piasty.

4. W tym momencie możemy całkiem odkręcić przegub z półosi – demontaż przegubu na niepodniesionym aucie niesie ryzyko uszkodzenia wahacza i piasty. Usuwamy stary przegub, a od przodu wysuwamy krótką półoś. Należy zwrócić uwagę na dystans między przegubem a łożyskiem – nie występuje w zestawach naprawczych i musimy zastosować go ponownie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Po wyjęciu krótkiej półosi ukazują nam się cztery nakrętki M10 mocujące piastę do wahacza. Korzystając z cienkościennej nasadki  17mm bez problemu je odkręcamy, uważając na znajdujące się pod spodem podkładki sprężynowe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6. Mając odkręcone wszystkie nakrętki, wysuwamy do przodu całą piastę z łożyskiem. Oczyszczamy ją z grubsza i mocujemy w imadle. Śrubokrętem usuwamy stare simmeringi z obu stron. Po ich wydłubaniu mamy dostęp do łożysk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7. Wyjmujemy łożyska z obu stron oraz środkową tulejkę. Jest ona odpowiedzialna za prawidłowy luz łożysk. Zgniatana w momencie dokręcania, jest jednorazowego użytku, dlatego należy zwrócić uwagę, czy zestaw naprawczy posiada takową w komplecie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

8. W piaście pozostały już tylko stare bieżnie łożysk. Aby je usunąć, musimy wyłuskać dwa pierścienie sprężynowe na krańcach piasty i wybić bieżnie w imadle za pomocą solidnego śrubokręta.

9. Do pustej piasty napychamy sporo świeżego smaru i montujemy kolejno nowe bieżnie, które zabezpieczamy starymi pierścieniami sprężystymi. Następnie wkładamy jedno łożysko i zamykamy je simmerigiem. Znów uzupełniamy całość smarem i wkładamy do środka nową tulejkę. Montaż łożyska kończymy wkładając drugą jego część i nowy simmering z drugiej strony.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

10. Na koniec do zregenerowanej piasty zakładamy odzyskany pierścień dystansowy pod przegub.Warto pamiętać o solidnym smarowaniu wszystkich nowych części i czystości całej operacji. Warto sprawdzić, w jakim stanie jest zdemontowany przegub. Jeśli wykazuje zużycie,należy zastosować nową cześć dobrej jakości. Kiedy oba współpracujące elementy (przegub i piasta) są w dobrej kondycji, całość pracuje lekko i bez luzów.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

11. Piastę montujemy w odwrotnej kolejności, przykręcając przegub za pomocą nowej nakrętki znajdującej się zestawie naprawczym łożyska.Ustalamy w którym miejscu znajduje się rowek na półosi krótkiej i zaklepujemy nakrętkę za pomocą śrubokręta lub przecinaka. Nakrętkę przegubu dokręcamy do oporu, aby tulejka wewnątrz piasty dopasowała się do łożyska i wykasowała luz.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

12. Pozostaje nam przykręcić piastę do wahacza, nałożyć bęben oraz przykręcić zabierak i koło.

 

Anzel