Rezerwa 126p | Wymiana łożysk kół przednich
22068
page-template-default,page,page-id-22068,page-child,parent-pageid-21702,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

W życiu każdego Polskiego Fiata 126p czasami przychodzi taki moment, kiedy różne różniste elementy ruchome samochodu wyrobią swój określony przebieg i owe elementy przestają odpowiednio spełniać swoją funkcję, przestają się nadawać do dalszego użycia i zaczynają się przypominać właścicielowi pojazdu poprzez wydawanie różnych nietypowych i niepożądanych w samochodzie odgłosów, a dalsze ich eksploatowanie staje się niekomfortowe a nawet niebezpieczne. Nie inaczej jest w przypadku takich elementów jak łożyska walcowe kół. Żywotność łożysk kół samochodu Polski Fiat 126p określa się średnio na 50 tys. km. Objawami wskazującymi na zużycie łożysk i konieczność ich wymiany są zazwyczaj odgłosy pochodzące z okolicy kół i w zależności od rodzaju uszkodzenia jest to charakterystyczne szumienie, dudnienie, w skrajnych przypadkach donośny metaliczny łomot. Oprócz efektów dźwiękowych awarii tej nierzadko towarzyszy także inny objaw – duży luz poprzeczny na piaście koła, co dość zauważalnie wpływa na prowadzenie pojazdu. Długotrwała jazda z uszkodzonymi łożyskami kół będzie skutkowała dalszą ich degradacją, duży luz piasty koła będzie się powiększał, w skrajnym przypadku można nawet zgubić koło, co zwłaszcza podczas jazdy w trasie, z większymi prędkościami może być tragiczne w skutkach.

W użytym na potrzeby tutoriala samochodzie Polski Fiat 126 BIS zaszła potrzeba wymiany łożysk kół przednich i niniejszy tutorial dotyczył będzie sposobu wymiany tych właśnie łożysk. Uszkodzenie łożyska objawiło się donośnym, metalicznym łomotem i dużym luzem poprzecznym piasty.

Narzędzia i materiały potrzebne do przeprowadzenia naprawy:

  • lewarek samochodowy
  • klucz do kół
  • płaski śrubokręt
  • klucz nasadowy 22 mm
  • klucz płaski lub oczkowy 12 mm
  • zestaw naprawczy łożysk kół przednich – 2x łożysko (mniejsze zewnętrzne, większe wewnętrzne), nakrętka, uszczelniacz, pierścień sprężysty. Tu jeszcze warto wspomnieć – czop zwrotnicy prawego koła posiada lewy gwint, więc oczywiste jest, że trzeba zastosować nakrętkę z lewym gwintem.
  • smar do łożysk
  • młotek, przydadzą się też inne narzędzia do tzw. „twardych negocjacji” z opornym materiałem
  • przyda się imadło (choć nie jest niezbędne)
  • dobrze by było mieć pod ręką kilka czystych szmat
  • jakiś samograj dla uprzyjemnienia spędzonego przy naprawie czasu

Przystępujemy do naprawy. Ustawiamy samochód na poziomej, równej powierzchni, zabezpieczamy pojazd przed samoczynnym przemieszczaniem się, po czym luzujemy śruby mocujące koło, ustawiamy lewarek, podnosimy samochód na wysokość umożliwiającą demontaż koła, odkręcamy koło po czym naszym oczom ukaże się przednie zawieszenie.

1

Bierzemy płaski śrubokręt i delikatnie podważamy widoczny na zdjęciu dekielek osłaniający nakrętkę piasty. Jeżeli wszystko zrobiliśmy dobrze, ukaże się nam taki widok:

2

Odbezpieczamy nakrętkę i odkręcamy (pamiętajmy o lewym gwincie na kole prawym!) przy pomocy klucza nasadowego 22, spod nakrętki wyciągamy także podkładkę z „ząbkiem”. Możemy przystąpić do demontażu bębna hamulcowego. W tym celu odkręcamy śrubę ustalającą koło oraz śrubę po przeciwnej stronie trzymającą bęben kluczem płaskim lub oczkowym 12. Po odkręceniu śrub bierzemy do ręki młotek i z wyczuciem ostukujemy bęben raz z jednej, raz z drugiej strony. Po kilku stuknięciach można odłożyć młotek i „poszarpać się” z bębnem ręcznie, powinien już dać się ściągnąć bez większego oporu.

3

Kiedy mamy już ściągnięty bęben, możemy ściągnąć zewnętrzne, mniejsze łożysko, co jednak może nie być prostą sprawą i trzeba będzie użyć narzędzi do „twardych negocjacji”. Kiedy pozbędziemy się już małego łożyska, możemy wyciągnąć piastę z czopu zwrotnicy i ukaże nam się taki oto widok:

4

Zrzucamy resztki starego łożyska, ściągamy uszczelniacz i przecieramy wszystko czystą szmatą:

5
7
6

Jak widać w piaście został zewnętrzny pierścień starego łożyska. Zabieramy w takim razie piastę, mocujemy w imadle i przy pomocy młotka i innych narzędzi wybijamy stary element na zewnątrz. Czyścimy piastę w środku a także dekielek osłaniający z całego starego smaru i brudu. Wyczyszczoną piastę mocujemy w imadle lub innym wygodnym miejscu, gdzie będziemy mogli nabić nowe elementy łożysk. Bierzemy młotek, narzędzia do „twardych negocjacji” i nabijamy pierścienie, przy czym nie negocjujmy twardo, ale róbmy to z wyczuciem, równomiernie!

9

Następnie bierzemy nowy smar do łożysk…

8

… i dość obficie smarujemy:

11

Kiedy smaru jest już dość, wkładamy na swoje miejsce pierścień wewnętrzny większego łożyska:

12

A następnie zakładamy pierścień sprężysty i uszczelniacz:

13

Tak przygotowany zestaw możemy już założyć na czop zwrotnicy:

14

Następnie wkładamy na swoje miejsce pierścień wewnętrzny małego łożyska:

15

Kolejnym krokiem jest założenie podkładki z „ząbkiem” i przykręcenie nakrętki (pamiętajmy o lewym gwincie na kole prawym) kluczem nasadowym 22:

16

UWAGA! Nie przykręcamy łożysk „pełną parą”, dokręcamy nakrętkę obracając co chwilę piastą, kiedy wyczujemy, że piasta zaczyna się obracać z większym oporem, delikatnie popuszczamy nakrętkę do momentu, kiedy piasta znów zacznie się obracać swobodnie (ale nie będzie miała luzu) i w takim położeniu ją zabezpieczamy!

 

Ustawiamy piastę w wygodnym dla nas położeniu, aby założyć bęben. Można się w tym celu wspomóc przełożonymi przez otwory bębna śrubami do kół i próbować trafić nimi w otwory w piaście – jest to znacznie łatwiejsze niż próbowanie przykręcać najpierw śruby mocujące bęben i ustalającej koło.

17

Przykręcamy bęben śrubą mocującą i ustalającą koło, bierzemy dekielek osłaniający nakrętkę, do jego wewnętrznej strony dajemy nieco smaru i wciskamy na swoje miejsce w piaście. Zakładamy koło, opuszczamy samochód, po czym idziemy na drugą stronę, powtarzamy cały tutorial na drugim kole, następnie zbieramy narzędzia, idziemy myć łapy i robimy test drive. Działa? Musi działać.

 

kaszlak_maniak