Rezerwa 126p | Składanie silnika od podstaw
21879
page-template-default,page,page-id-21879,page-child,parent-pageid-21702,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Potrzebne narzędzia:

  • klucz dynamometryczny
  • nasadki lub klucze płaskie i oczkowe: 10, 11, 13, 17, 32
  • śrubokręty płaski i krzyżak
  • klucz do świec
  • młotek

Pracę nad złożeniem silnika zaczynamy od przygotowania bloku, który powinien zostać wcześniej umyty.

 

  1. Wsadzamy wał do bloku otworem na śrubę mocującą koło pasowe od strony rozrządu.
Fot. 1
Fot. 1

2. Nabijamy simmering na zewnętrzną stronę panewki głównej od strony koła zamachowego, tak jak na zdjęciu. Simmering najlepiej nabić delikatnie młotkiem poprzez deseczkę, aby go nie skrzywić.

Fot. 2
Fot. 2

3. Panewkę od strony koła zamachowego wkładamy na wał, uprzednio smarując wcięcie w bloku pastą dirko (lub nie, jeśli nie ufamy takim wynalazkom) dla uszczelnienia, oraz wkładając uszczelkę papierową na swoje miejsce. Na panewkę wkładamy gumowy oring i przykręcamy śrubami 13. Panewkę przed włożeniem należy wysmarować olejem.

Fot. 3
Fot. 3
Fot. 4
Fot. 4

4. Wkładamy i przykręcamy panewkę od strony rozrządu.

Fot. 6
Fot. 6

5. Umieszczamy pierścienie dystansowe wału w odpowiedniej kolejności: mniejszy głębiej, większy na zewnątrz pilnując czy ma w sobie metalowy pierścień uszczelniający. Jego brak będzie powodował za małe ciśnienie oleju na panewce.

Fot. 7
Fot. 7

6. Zakładamy pierścienie na tłoki pamiętając o 120 stopniowych przerwach miedzy nimi by uniknąć dymienia silnika spowodowanego puszczaniem oleju przez pierścienie. Sposób zakładania pierścieni powinien być opisany w instrukcji dołączonej to pierścieni.

Fot. 8
Fot. 8

7. Panewki korbowe umieszczamy na swoich wyznaczonych miejscach, pasują tylko w jeden sposób także nie da się popełnić błędu. Panewki należy nasmarować olejem przed założeniem na wał. Korbowody umieszczamy w tłokach blokując je sworzniami oraz zabezpieczeniem po każdej stronie. Następnie wciskamy tłoki w cylindry, najlepiej korzystając ze specjalnego urządzenia do ich zakładania.

Fot. 9
Fot. 9
Fot. 11
Fot. 11
Fot. 10
Fot. 10

8. Wkładamy uszczelki pomiędzy blok a cylindry i wsadzamy cylindry na swoje miejsce.

Fot. 12
Fot. 12
Fot. 13
Fot. 13

9. Umieszczamy wałek rozrządu w bloku, oraz wkładamy szklanki popychaczy na ich miejsce.

Fot. 14
Fot. 14

10. Zakładamy rozrząd zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi w dziale warsztat mechaniczny – wymiana łańcucha rozrządu

Fot. 15
Fot. 15
Fot. 16
Fot. 16

11. Nabijamy simmering na pokrywę rozrządu, pasuje tylko w jednej pozycji, więc nie można popełnić błędu. Przykręcamy pokrywę do bloku śrubami 10 oraz 17. Uwaga! Należy trafić utworem w wałku rozrządu w wypustkę pompy oleju inaczej nie będzie smarowania.

Fot. 17
Fot. 17

12. Wkładamy koło pasowe na swoje miejsce, przykręcając je do wału śrubą 32, z podkładkami, tak jak na zdjęciu, momentem 147Nm. Mniejszą podkładkę zależy zaklepać w stronę śruby, aby uniemożliwić jej samoczynne odkręcanie. Przykręcamy pokrywkę filtra odśrodkowego, najlepiej uszczelniając łączenie silikonem i gumowym oringiem.

Fot. 18
Fot. 18
Fot. 20
Fot. 20
Fot. 19
Fot. 19

13. Przykręcamy korbowody do wału momentem 34 Nm, zwracając uwagę na to, czy nadlewy wewnątrz tłoków skierowane są w stronę wałka rozrządu. Umieszczamy smok olejowy wraz z metalową podkładką na swoim miejscu w bloku, przykręcając go na nakrętki 10 mm

Fot. 21
Fot. 21

14. Przykręcamy miskę olejową, uszczelkę miski można posmarować pastą dirko / silikonem

Fot. 22
Fot. 22

15. Przykręcamy koło zamachowe wraz z podkładką do wału śrubami 13, momentem 34Nm.

Fot. 23
Fot. 23

16. Umieszczamy uszczelkę miedzy głowicę a cylindrami, oraz wsadzamy osłony lasek popychaczy wraz z uszczelniaczami na swoje miejsce.

Fot. 24
Fot. 24
Fot. 25
Fot. 25

17. Zakładamy głowicę na cylindry, dokręcając ją momentem początkowym 25Nm,  oraz końcowym 45Nm (40 dla silnika 600 cm3) w odpowiedniej kolejności.

Fot. 26
Fot. 26
Skan z książki Z. Klimecki, J. Zembowicz Naprawa samochodów Polski Fiat 126p
Skan z książki Z. Klimecki, J. Zembowicz Naprawa samochodów Polski Fiat 126p

19. Pozostaje nam przykręcić resztę osprzętu silnika (sprzęgło, gaźnik, świece, aparat zapłonowy, wydech, pompę paliwa, czujnik ciśnienia oleju, oraz całe oblachowanie.

Fot. 29
Fot. 29
Fot. 31
Fot. 31
Fot. 30
Fot. 30

18. Umieszczamy laski popychaczy na otworach na nie przeznaczonych, oraz zakładamy klawiaturę zaworową na głowicę. Następnie ustawiamy luz zaworów, co zostało opisane w oddzielnym poradniku.

Fot. 27
Fot. 27
Fot. 28
Fot. 28