Rezerwa 126p | Regulacja przekładni kierowniczej i wymiana końcówek drążków
21853
page-template-default,page,page-id-21853,page-child,parent-pageid-21702,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Przekładnia kierownicza ślimakowa, jak wiadomo, jest podatna na luzy. Cały układ ślimakowy posiada wiele elementów ruchomych, co za tym idzie luzy pojawiają się częściej niż w „maglownicy”.

 

Dzisiaj zajmiemy się regulacją luzów na przekładni kierowniczej.

 

Potrzebne narzędzia:

  • klucz 13 mm
  • klucz 10 mm
  • klucz 17 mm
  • klucz 22 m
  • młotek
  • śrubokręty płaskie
  • ściągacz do przegubów kulowych, ewentualnie uniwersalny do łożysk + klucz 19
  • ewentualnie WD40 albo podobny środek

Aby  wymontować przekładnię z malucha należy zrobić sobie jakiś podjazd lub wjechać na kanał, by było więcej miejsca. Następnie bierzemy 2 klucze 13 i rozkręcamy mocowanie przekładni typu kardana we wnętrzu pojazdu.

Zdjecie-0311

Kolejną rzeczą jest odkręcenie przegubów kulowych od ramienia przekładni kluczem 17 (można spryskać np. wd-40, jak będzie zapieczone)

Zdjecie-0308

Specjalnym ściągaczem już odkręcone przeguby ściągamy z ramienia.

Zdjecie-0313
Zdjecie-0309
Zdjecie-0314
Zdjecie-0310

W tym momencie, sprawdzamy stan przegubów – jak chodzą za lekko, są popękane osłony gumowe itp, to wymieniamy na nowe. Koszt groszowy… Należy pamiętać, że zalecane jest ustawienie zbieżności po każdej wymianie przegubów. Należy pamiętać, że drążek środkowy jest częścią jednolitą – jego się całego wymienia, drążki idące bezpośrednio do zwrotnicy – końcówki są wymienne (wkręcane, zabezpieczone obejmą).  Do wymiany potrzebne klucze 13, 17, 19 + ściągacz.

Kolejną rzeczą, którą musimy zrobić, jest odkręcenie przekładni od ściany grodziowej. Potrzebny klucz 13, najlepiej i grzechotka z końcówką łamliwą jak i zwykła płaska.

Zdjecie-0307

Przekładnię mocujemy w imadle i zaczynamy zabawę. Profilaktycznie wymieniamy uszczelniacz typu Simera, sprawdzamy stan łożysk stożkowych (czy chodzą cicho, jak przylgnie i wałki są ok to i łożyska są ok – jak nie to wymiana) i stan zębów (jak poobrywane czy inne usterki to wymiana bezwarunkowa). Nie muszę pisać, ze czyścimy przekładnię z brudu 😉

Zdjecie-0299

Zaczynamy od regulacji łożysk stożkowych ślimaka (luz osiowy), czyli tego wałka co wchodzi do kabiny. Śruba regulacyjna znajduje się we frontowej części przekładni. Wyciągamy zawleczkę i w zależności, czy chodzą za ciężko czy mają luz, tak kręcimy śrubą (w prawo zmniejszamy luz, w lewo zwiększamy). Polecam zastosować patent ze skrzyżowanymi śrubokrętami i tym regulować. Wałek ma chodzić z lekkim oporem po wyregulowaniu.  Na koniec  zakładamy zawleczkę i zabezpieczamy poprzez rozchylenie jej ramion.

Zdjecie-0300
Zdjecie-0304
Zdjecie-0301

Ostania regulacja, to luz osiowy ślimacznicy (wałka ramienia). Jak jest za duży, to ślimacznica „lata” góra dół, jak za mały to chodzi ciężko. Prawidłowo – lekki opór. Potrzebny klucz 22 i śrubokręt płaski. Należy kluczem 22 rozkontrować nakrętkę, śrubokrętem wkręcić/wykręcić śrubę do lekkiego oporu, następnie zakontrować. Śruba i nakrętka znajdują się  na pokrywie u góry przekładni.

Zdjecie-0302

Na koniec zalewamy przekładnie NOWYM olejem, jakim to zależy od mechanika – można i zwykłym przekładniowym mineralnym, ale ja bym polecał coś z wyższej półki – syntetyk. Wchodzi 120 ml.

Zakładamy w odwrotnej kolejności do samochodu i cieszymy się jazdą bez jakichkolwiek luzów kierownicy i nie zapominamy o smarowaniu zwrotnic, by zestaw chodził lekko.

 

Karol

Teraz regulacja luzu między zębnego: jak kręcimy wałkiem ślimaka w lewo i w prawo, to sprawdzamy, czy jest opóźnienie w reakcji ślimacznicy (wałka który porusza ramię przekładni). Jak jest za duży luz miedzyzębny, to jest duże opóźnienie i luz na kierownicy, jak za mały to chodzi ciężko. Regulacja luzu odbywa się poprzez kręcenie tuleją mimośrodką specjalną podkładką z otworami znajdującą się u dołu przekładni – w lewo zmniejszenie luzu, w prawo zwiększenie. Prawidłowo – lekki opór. Potrzebny klucz 10.

Zdjecie-0303
Zdjecie-0306
Zdjecie-0305