Rezerwa 126p | Obniżanie zawieszenia
21800
page-template-default,page,page-id-21800,page-child,parent-pageid-21702,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Obniżenie Malucha najlepiej zacząć od resora. Jego demontaż i montaż opisany jest w oddzielnym poradniku.

 

Obniżanie przodu

Mierzymy wysokość resora i demontujemy jego spinki. Powinniśmy użyć do tego młotka i przecinaka. Rozginamy zabezpieczenia, odginamy spinkę i ściągamy.

dsc03255k
dsc03257w

Rozkręcamy resor odkręcając śrubę na klucz 17 mm na jego środku. Po jej odkręceniu mamy już wszystkie pióra oddzielnie.

dsc03270ff

Klepiemy pióra. Do klepania resora, potrzebny jest dobre kowadło, dobry młotek o zacnej wadze i druga osoba do pomocy. Staramy się klepać równo. Ważne też aby pióro trzymać idealnie prosto na kowadle, inaczej pióro będzie się krzywić. Co jakiś czas pióro trzeba sprawdzić, czy jest równo wyklepane. Jeśli widzimy, że zbliżamy się do oczekiwanego wymiaru, należy położyć pióro na płaskiej powierzchni i je zmierzyć. Robimy z każdym kolejnym piórem. Ważne jest, żeby wszystkie pióra sklepać równo. Warto dodać też dodatkowe, szóste pióro. Najlepiej, żeby było to środkowe pióro.

dsc03258s
dsc03264n
dsc03224k
dsc03261pi
dsc03225tu
dsc03227e

Składamy resor.

Jeżeli wszystkie pióra mamy wyklepane, można brać się za montaż resora. Zacznijmy od przesmarowania przekładek. Dalej możemy skręcić resor śrubą, która jest na środku (klucz 17mm) i zamontować spinki.

dsc03271p
dsc03274g
dsc03272d

Pomiar wysokości. Skręcony resor ponownie kładziemy na płaskiej powierzchni i mierzymy.

dsc03229wg

Montaż na samochodzie opisany jest we wspomnianym na początku artykule Wymiana resoru.

 

Przykładowe resory:

resor sklepany na 7 cm
resor sklepany na 7 cm

Obniżanie tyłu

 

Podnosimy tył samochodu i podpieramy na kobyłkach, odkręcamy koła.

dsc03283fp

Odkręcamy amortyzatory. Amortyzatory przykręcone są do podwozia i do wahacza. Od dołu, przy wahaczu, na dwie nakrętki (klucz 17). Przyda się tu też klucz 24 żeby przez większy otwór od dołu w wahaczu zablokować amortyzator i uniemożliwić mu obracanie się. Od góry, pod kanapą tylną, także mamy dwie nakrętki na klucz 17.

Następnie wyciągamy sprężyny i amortyzatory. Po naciśnięciu wahacza maksymalnie w dół wszystko powinno wyjść bez problemu.

dsc03287i

Następnie tniemy sprężyny. Tniemy je o tyle, o ile chcemy obniżyć auto, na przykład 1 i 1/4 zwoja. Po obcięciu koniec sprężyny powinno się dogiąć na płasko. Jeśli ktoś tego nie zrobi, sprężynę obciętą stroną powinien włożyć w stronę wahacza, czyli w dół. Warto też włożyć między zwoje gumy, dzięki temu samochód będzie sztywniejszy.

dsc03288p
Sprawdźmy też stan gum na amortyzatorach.
Po włożeniu sprężyny, amortyzatora i skręceniu, przed opuszczaniem auta trzeba dobrze ustawić sprężynę, żeby trafiła w gniazdo.
Tak wyszło u mnie:
Resor 4.5cm + dodatkowe pióro.
Sprężyny -2 zwoje + po dwie gumy.
dsc03291ur
dsc03289l

Skracanie odbojów

Po założeniu niższego resora jest bardzo prawdopodobne, że resor jeszcze „siądzie na odbojach”.
dsc03309h

Skracanie odbojów

Po założeniu niższego resora jest bardzo prawdopodobne, że resor jeszcze „siądzie na odbojach”.
dsc03309h
Skutkiem tego będzie ograniczone resorowanie, zawieszenie nie będzie pracowało.
Należy wyciągnąć odboje (po jednej nakrętce, klucz 13mm), i skrócić je na tyle, żeby po opuszczeniu samochodu i ułożeniu się resora by luz między odbojem a resorem.
dsc03278hg