Rezerwa 126p | Naprawa układu hamulcowego
21780
page-template-default,page,page-id-21780,page-child,parent-pageid-21702,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Jeśli ktoś chce robić remont swojego układu hamulcowego, to myślę że znajdzie tutaj dużo cennych informacji. Nie ma się czego obawiać, wymiana jest bardzo prosta.

Potrzebne części
Potrzebne części

Potrzebne narzędzia:

  • kombinerki
  • klucze nasadowe: 13, 17, 24, 30
  • klucze płaskie / oczkowe: 10, 12, 14
  • śrubokręt płaski
  • młotek
  • smar miedziowy
  • płyn hamulcowy
  • WD40

Przednie koła

Najpierw zabieramy się za przednie koła. Po ściągnięciu kół odkręcamy dwie śrubki na klucz 12 mm mocujące bęben:

hamulce1

Ściągamy bęben – prawdopodobnie trzeba będzie się z tym posiłować i użyć młotka. Za pomocą śrubokręta ściągamy osłone na piaście, i kluczem nasadowym 24 odkręcamy nakrętkę:

hamulce2

Dzięki czemu ściągamy piastę:

hamulce3

Teraz od drugiej strony odginamy zabezpieczenie i kluczem płaskim 14 odkręcamy przewód hamulcowy od cylinderka. Następnie kluczem nasadowym 13 odkręcamy trzy nakrętki, mocujące tarczę kotwiczną do zwrotnicy.

hamulce4
hamulce5

Ze ściągniętą tarcza idziemy do stołu i wykręcamy części, potrzebne nam do nowego zestawu:

  • mocowania szczęk
  • zabezpieczenie przewodu (z drugiej strony)
hamulce6

Nowe elementy montujemy w następującej kolejności:

  • zamocowanie cylinderka na tarczy dwiema śrubkami na klucz 10
  • zamocowanie jednej szczęki wraz z jej mocowaniem
  • nałożenie sprężynek, naciągnięcie drugiej szczęki na jej miejsce i założenie mocowania

Naciągnięcie sprężyn na szczęki może nam sprawić trochę trudności. Ja zrobiłem to w ten sposób:

hamulce7
hamulce8

Montaż do zwrotnicy należy wykonać w odwrotnej kolejności niż demontaż:

hamulce9
hamulce8

Trzeba pamiętać o zastosowaniu nowych podkładek miedzianych przy mocowaniu przewodu hamulcowego.

 

Koła tylne

Przy tylnych kołach będzie dużo więcej roboty. Zaczynamy od odkręcenia 4 śrub zabieraka, pod którym zamontowany jest przegub na nakrętkę 32, mocuje on krótką półoś i piastę. Dużo na ten temat jest napisane w poradniku Wymiana przegubów

hamulce10
hamulce8

Teraz na spokojnie możemy kluczem płaskim 10 odkręcić przewód hamulcowy od cylinderka. Musimy uważać, żeby go nie urwać, choć czasem (jak na zdjęciu) jest to nieuniknione.

hamulce11

Ściągamy bęben i wyciągamy piastę, następnie ściągamy szczęki. Ukazują się nam 4 nakrętki mocujące tarczę do wahacza. Odkręcamy je, najlepiej nasadką 17, i ściągamy tarczę, z której wyciągamy drugą część piasty z łożyskiem.

hamulce12

Montaż nowych elementów przeprowadzamy tak jak na przodzie, z jednym wyjątkiem – zakładamy rozpieraki hamulca ręcznego w tym momencie:

hamulce13

Łączymy je i skręcamy drucik w ten sposób:

hamulce14

Następnie naciągamy drugą szczękę ze sprężynkami, wkładamy krótką półoś, i zakręcamy przegub. Po założeniu rozpieraków należy kilkakrotnie pozaciągać ręczny, żeby rozpieraki i sprężyny się ułożyły. W przypadku urwanego przewodu należy odkręcić jego resztę od przewodu gumowego. Potrzebne nam będą do tego dwa klucze płaskie 10 i 17. Odkręcamy go w następujący sposób:

hamulce15

A na jego miejsce wstawiamy nowy, najlepiej smarując łączenia smarem miedziowym:

hamulce16

Na koniec, po skręceniu wszystkiego do kupy odpowietrzamy układ, co zostało opisane w oddzielnym poradniku.

 

Freddie