Jeśli ktoś chce robić remont swojego układu hamulcowego, to myślę że znajdzie tutaj dużo cennych informacji. Nie ma się czego obawiać, wymiana jest bardzo prosta.
Potrzebne narzędzia:
- kombinerki
- klucze nasadowe: 13, 17, 24, 30
- klucze płaskie / oczkowe: 10, 12, 14
- śrubokręt płaski
- młotek
- smar miedziowy
- płyn hamulcowy
- WD40
Przednie koła
Najpierw zabieramy się za przednie koła. Po ściągnięciu kół odkręcamy dwie śrubki na klucz 12 mm mocujące bęben:
Ściągamy bęben – prawdopodobnie trzeba będzie się z tym posiłować i użyć młotka. Za pomocą śrubokręta ściągamy osłone na piaście, i kluczem nasadowym 24 odkręcamy nakrętkę:
Dzięki czemu ściągamy piastę:
Teraz od drugiej strony odginamy zabezpieczenie i kluczem płaskim 14 odkręcamy przewód hamulcowy od cylinderka. Następnie kluczem nasadowym 13 odkręcamy trzy nakrętki, mocujące tarczę kotwiczną do zwrotnicy.
Ze ściągniętą tarcza idziemy do stołu i wykręcamy części, potrzebne nam do nowego zestawu:
- mocowania szczęk
- zabezpieczenie przewodu (z drugiej strony)
Nowe elementy montujemy w następującej kolejności:
- zamocowanie cylinderka na tarczy dwiema śrubkami na klucz 10
- zamocowanie jednej szczęki wraz z jej mocowaniem
- nałożenie sprężynek, naciągnięcie drugiej szczęki na jej miejsce i założenie mocowania
Naciągnięcie sprężyn na szczęki może nam sprawić trochę trudności. Ja zrobiłem to w ten sposób:
Montaż do zwrotnicy należy wykonać w odwrotnej kolejności niż demontaż:
Trzeba pamiętać o zastosowaniu nowych podkładek miedzianych przy mocowaniu przewodu hamulcowego.
Koła tylne
Przy tylnych kołach będzie dużo więcej roboty. Zaczynamy od odkręcenia 4 śrub zabieraka, pod którym zamontowany jest przegub na nakrętkę 32, mocuje on krótką półoś i piastę. Dużo na ten temat jest napisane w poradniku Wymiana przegubów
Teraz na spokojnie możemy kluczem płaskim 10 odkręcić przewód hamulcowy od cylinderka. Musimy uważać, żeby go nie urwać, choć czasem (jak na zdjęciu) jest to nieuniknione.
Ściągamy bęben i wyciągamy piastę, następnie ściągamy szczęki. Ukazują się nam 4 nakrętki mocujące tarczę do wahacza. Odkręcamy je, najlepiej nasadką 17, i ściągamy tarczę, z której wyciągamy drugą część piasty z łożyskiem.
Montaż nowych elementów przeprowadzamy tak jak na przodzie, z jednym wyjątkiem – zakładamy rozpieraki hamulca ręcznego w tym momencie:
Łączymy je i skręcamy drucik w ten sposób:
Następnie naciągamy drugą szczękę ze sprężynkami, wkładamy krótką półoś, i zakręcamy przegub. Po założeniu rozpieraków należy kilkakrotnie pozaciągać ręczny, żeby rozpieraki i sprężyny się ułożyły. W przypadku urwanego przewodu należy odkręcić jego resztę od przewodu gumowego. Potrzebne nam będą do tego dwa klucze płaskie 10 i 17. Odkręcamy go w następujący sposób:
A na jego miejsce wstawiamy nowy, najlepiej smarując łączenia smarem miedziowym:
Na koniec, po skręceniu wszystkiego do kupy odpowietrzamy układ, co zostało opisane w oddzielnym poradniku.
Freddie