Rezerwa 126p | Instalacja przekaźników świateł
22147
page-template-default,page,page-id-22147,page-child,parent-pageid-21704,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Jeżeli chcemy, aby nasz maluszek miał dużo lepsze światła, a przy okazji nie chcemy mieć problemów z pająkiem pod kierownicą, musimy zainstalować przekaźniki świateł. Przy żarówkach H4 należy zamontować przekaźniki, gdyż mają one większą moc i bardzo szybko wypalają się styki przełączników.
Możemy to zrobić na dwa sposoby: pierwszy, najłatwiejszy, to kupno gotowego zestawu. Taki zestaw wystarczy wpiąć w jedną z kostek przełącznika pod kierownicą, podłączyć + z akumulatora i masę.Drugi sposób, polega na podłączeniu samemu przekaźników, wpinając się w puszkę bezpieczników.

 

Potrzebne nam będą:

  • konektory (męskie, żeńskie i okrągłe)
  • zarabiarka do konektorów, albo kombinerki
  • klucz 10
  • taśma izolacyjna
  • kabel (im większy przekrój tym lepszy, oczywiście bez przesady), najlepiej kilka kolorów
  • 2 przekaźniki, zwierne lub przełączane (wytrzymałość większa jak 15a, czyli większość się nada)
  • bezpieczniki
  • koszulka termokurczliwa

Opcjonalnie można użyć, ale nie jest to konieczne:

  • gniazda przekaźników
  • gniazda bezpieczników

Zaczynamy od odkręcenia puszki bezpieczników. Wyszukujemy podłączone do niej kable, zielony i zielono-czarny (światła drogowe), oraz szary i szaro-czarny (światła mijania). Są dwa kable zielono-czarne, jeden z nich odpowiada za kontrolkę świateł drogowych. Odepnij jeden i włącz światłe drogowe, jeżeli zaświeci się kontrolka, to znaczy, że wypiąłeś dobry, jak się nie zaświeci, to odepnij ten drugi, a tamten włóż powrotem.

1

Następnie łączymy styki 85 przekaźników ze stykami w puszce bezpieczników, do których były podłączone kable, z tą różnicą, że odłączyliśmy 4 kable, a podłączamy 2. Oczywiście jeden kabel pod bezpiecznik świateł mijania, a drugi pod bezpiecznik świateł drogowych.

2
3

Teraz pod styki 87 przekaźników podłączamy kable, które odłączyliśmy od puszki bezpieczników. Kable od świateł mijania podłączamy pod przekaźnik, który jest podłączony właśnie pod ten bezpiecznik. Jeżeli mamy przekaźniki zwierne ze stykami 87 i 87a, możemy wykorzystać również styk 87a. Jeżeli mamy przekaźnik przełączny, wtedy wykorzystujemy tylko styk 87. Ja zrobiłem taki rozgałęźnik.

4
6
5

Teraz do styków 86 w przekaźnikach podłączamy masę.

7

Następnie musimy przeciągnąć plus z akumulatora. Zarabiamy kabel konektorem oczkowym i ciągniemy przez bagażnik, pod wykładziną.

8

Bezpieczniki montujemy na przewodzie +. Z jednego konektora tego gniazda robimy rozgałęzienie (przed bezpiecznikiem) na drugi bezpiecznik. Następnie prowadzimy te kable do styków 30 w przekaźnikach.

9

Teraz izolujemy połączenie ze starą instalacją. Jeżeli nie stosowaliśmy gniazd bezpieczników, na każdy konektor, dla bezpieczeństwa, nakładamy koszulkę termokurczliwą i ją na nim zgrzewamy, tylko tak, żeby ten konektor można było później nałożyć na styk przekaźnika. Wszystkie kable które idą w okolice skrzynki bezpieczników, możemy spiąć razem taśmą izolacyjną.

10

Po tych czynnościach przykręcamy puszkę bezpieczników i robimy porządek w bagażniku.

Sprawdzamy czy wszystko działa. Jeżeli tak, to możemy się cieszyć lepszymi światłami.

Światła można jeszcze polepszyć ciągnąc nowe grubsze przewody do żarówek. Ale ja chciałem przedstawić sposób najmniej inwazyjny jeśli chodzi o instalację elektryczną.

adi