Jakość podświetlenia licznika w Małym Fiacie powszechnie uważana jest za niewystarczającą. Żarówki podświetlenia rozmieszczone są
w sposób mało efektywny, co powoduje nierównomierne podświetlanie wskaźników. Na przykładzie licznika pochodzącego z Cinquecento Sporting zamontowanego w moim Maluchu pokażę jak w prosty i szybki sposób w znaczący sposób poprawić komfort jazdy dzięki zastosowaniu diód LED jako równomierne oświetlenie licznika. Montaż diod w zwykłym FL-owym liczniku czy kapliczce jest jeszcze prostszy i może go wykonać każdy posiadający minimalne zdolności manualne.
Potrzebne narzędzia:
- śrubokręty, płaski i krzyżak
- lutownica z akcesoriami
- dwa cienkie przewody o długości ok. 10cm
- taśma LED 12v o długości od 30cm (kapliczka) do 60cm (duży licznik) – najlepiej mocna o białej barwie
- płaskoszczypce, ewentualnie nożyk
Przystępujemy do pracy:
Demontujemy licznik z pojazdu (4 śruby), odpinamy kostki przełączników oraz linkę napędu prędkościomierza. Następnie wypinamy trzy kostki zasilające licznik (biała, czerwona i dolna biała). Demontując całość mamy dostęp do dwóch wkrętów mocujących wkład licznika do obudowy (FL/EL).
Odpinamy delikatnie zatrzaski przedniej szybki i demontujemy ją wraz z czarnymi elementami wewnątrz. W przypadku zwykłego FL-owego licznika usuwamy plastikowe nadlewy z tylnej części obudowy, które mocują płytkę drukowaną do obudowy licznika.
Możemy sobie pomóc odkręcając prędkościomierz (dwie śruby płaskie).
Mając już dobry dostęp do wnętrza licznika dopasowujemy odpowiadającą nam długość taśmy LED. W zależności od jej ułożenia uzyskamy odpowiadający nam efekt. W przypadku mojego licznika taśmę ułożyłem po całym obwodzie obudowy zapewniając równomierne podświetlenie wszystkich dodatkowych wskaźników.
Do końcówki paska LED lutujemy dwa kabelki (+ oraz – ) i wyprowadzamy je gniazdkiem żarówki podświetlenia do tyłu licznika.
Lutujemy kabelki do ścieżek w liczniku, najlepiej w miejscu gdzie mocowana jest oprawka z żarówką. UWAGA! Przed zalutowaniem należy upewnić się, czy bieguny są prawidłowe. W przeciwnym razie taśma nie będzie świecić.
Przed finalnym montażem dobrze jest wpiąć się do wiązki samochodowej lub zwyczajnego akumulatora i sprawdzić, czy podświetlenie działa prawidłowo. Jeśli tak to możemy przystąpić do ponownego składania obudów licznika oraz montażu całości w samochodzie.
Porównanie, przed i po montażu diodowego oświetlenia.