Rezerwa 126p | Rejestracja pojazdu na „żółte tablice”
22927
page-template-default,page,page-id-22927,page-child,parent-pageid-22925,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Przychodzi taki moment, że postanawiamy, aby nasz Polski FIAT 126p pozyskał „Żółte” tablice rejestracyjne. Temat nie jest skomplikowany, ale może komuś przyda się kilka praktycznych informacji, jak przechodzimy tę ścieżkę.

Na początek definicja:

Pojazd zabytkowy – wedle ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jest to pojazd, który na podstawie specjalnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków ruchomych, lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W praktyce wszyscy posiadacze pojazdów zabytkowych wpisują swoje samochody tylko do ewidencji zabytków, nie do rejestru. Pozwala to na posiadanie „żółtych” tablic, a nie narzuca takich obostrzeń ze strony konserwatora zbytków jak w przypadku wpisania do rejestru.

W przypadku wpisania samochodu do rejestru (nie ewidencji) posiadacz samochodu zabytkowego może starać się o pozyskanie dotacji do remontu zabytku jednak ścieżka do tego nie jest mi jeszcze znana.

Zaczynamy od podstaw. Na początek wymagania wobec samochodu:

  • 25 lat wiek samochodu. Dodatkowo dany model samochodu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat
  • lub pojazd uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy, lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
  • pojazd wchodzący w skład kolekcji pojazdów zabytkowych (potwierdza to rzeczoznawca)

Wiemy że mamy 25 letni samochód i model nie jest już produkowany od 15 lat co dalej? Kolejnym krokiem jest tak zwana „Biała karta”, a dokładniej rzecz ujmując Karta Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki.

 

Biała karta:

Teoretycznie przedmiotowy dokument można wykonać samemu (czyste druki można znaleźć w Internecie), w praktyce warto zlecić to rzeczoznawcy ze względu na konieczność wykonania wraz z „Białą kartą” Opinii Kwalifikacyjnej – niezbędnej do złożenia wraz z Białą Kartą u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Należy też pamiętać, iż oryginał białej karty musi zostać wykonany na papierze o odpowiedniej wielkości i gramaturze oraz zdjęcia nie mogą być wydrukowane, tylko wywołane i wklejone w białą kartę.

Dodatkowo rzeczoznawca w ramach jednej usługi wykonuje „Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi” dokument będzie nam potrzebny w czasie późniejszym kiedy będziemy musieli udać się na stację diagnostyczną.

Pytanie zasadnicze ile taka usługa ze strony rzeczoznawcy kosztuje. Z moich doświadczeń kwota waha się pomiędzy 450,00 pln netto a 570,00 pln netto, w zależności od rzeczoznawcy.

 

Opinia kwalifikacyjna

Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi

Mamy trzy najważniejsze dokumenty (z tego Biała karta w dwóch egzemplarzach). W tym momencie wypisujemy podanie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o wpisanie samochodu do Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki. Do podania dołączamy dwa oryginały „Białych Kart”, oraz opinię kwalifikacyjną. Czekamy ustawowe 14 dni i dostajemy na adres domowy list polecony z potwierdzeniem odbioru, zawierający formalne pismo od konserwatora zabytków, potwierdzające wpisanie samochodu do ewidencji. Dobra wiadomość – usługa wpisania do ewidencji jest bezpłatna.

Potwierdzenie wpisu do ewidencji

Mając w ręce potwierdzenie od konserwatora wpisania do ewidencji dokładamy do tego Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi, wykonany wcześniej przez rzeczoznawcę i udajemy się na Okręgową Stację Diagnostyczną wykonać przegląd. Niestety nie bezpłatny ale na ten moment chociaż bezterminowy. Koszt wykonania przeglądu w zależności od stacji od 100.00 do 300,00 złotych brutto. Ja płaciłem 160,00. Czas trwania przeglądu wraz z wypisaniem dokumentów, to około 30 minut.

Po pozytywnym przejściu badania otrzymujemy od diagnosty dwa dokumenty:

  • Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
  • Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego

W tym momencie pozostaje nam tylko udać się do Wydziału Komunikacji zamówić żółte tablice rejestracyjne. Niestety zamówić, ponieważ nie wszystkie urzędy posiadają takowe na stanie i często są one zamawiane pod klienta po spełnieniu warunków i określeniu rodzaju tablic (prostokątne lub kwadratowe)

Idąc do urzędu zabieramy trzy dokumenty: 

  • Potwierdzenie przez Konserwatora Zabytków Wpisania do Ewidencji;
  • Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
  • Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego

Wpłacamy w kasie urzędu 200,50 pln brutto czekamy tydzień i cieszymy się nowymi żółtymi tablicami w swoim wspaniałym samochodzie