Rezerwa 126p | Opis modelu
22723
page-template-default,page,page-id-22723,page-child,parent-pageid-22592,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Przy bielskiej fabryce działał Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, w którym prowadzone były badania nad usprawnieniami produkowanych w FSM samochodów, oraz prototypami nowych. Wszystkie nowe konstrukcje pozostały w fazie prototypów. Wyjątkiem był Bosmal 126 Cabrio – Maluch w wersji kabriolet, który wszedł do seryjnej produkcji, i został wyprodukowany w liczbie 500 sztuk, z których wszystkie zmontowane były w BOSMALu. Około 100 sztuk zostało sprzedanych w Polsce, a reszta za granicę. Samochód posiadał homologację nr 353/91.

 

Kabriolet na bazie Malucha miał swoją premierę w 1991 roku, i był produkowany do 1995. Nadwozie aż do okien pozostało bez zmian, z wyjątkiem podłogi, która została wzmocniona ze względu na brak dachu. Dodatkowo w samochodzie zastosowano wzmocnioną ramkę przedniej szyby, oraz pałąk, do którego mocowane były przednie pasy bezpieczeństwa.

 

Składany dach został wykonany z elastycznego, odpornego na rozciąganie i nieprzemakalnego płótna, w które wszyte były plastykowe tylne szyby. Złożony dach można było schować do zapinanego pokrowca z tyłu.

 

Wszystkie Cabrio posiadały pełne wyposażenie, jak na przykład maglownica z BISa w miejsce przekładni ślimakowej. Oferowane były tylko białe i czerwone kabriolety, jednak można było złożyć specjalne zamówienie na inny, wybrany przez siebie kolor.

 

Cabrio nie było doskonale. Chociaż dach nie przeciekał na deszczu, to jeździe bez dachu towarzyszyły zawirowania powietrza.

 

Bosmal 126 Cabrio uzyskał certyfikat TUV Monachium, dzięki czemu mógł być, i był sprzedawany w Unii Europejskiej.

 

Produkcja Cabrio zakończyła się po zakończeniu produkcji serii FL. Wykonano co prawda prototyp oparty na podzespołach z modelu EL, jednak w tym samym czasie w Unii Europejskiej wprowadzono bardziej zaostrzone przepisy dotyczące emisji spalin i głośności samochodów, których konstrukcja malucha nie mogła spełnić, a produkcja Cabrio wyłącznie na rynek krajowy nie miała sensu.

 

Poniżej zamieszczamy kilka zdjęć Bosmala 126 Cabrio, niestety nie do końca seryjnego. W aucie na zdjęciach nieoryginalne są: kołpaki, nakładki na nadkola, nakładki na wyloty powietrza na klapie silnika, fotele, wydech i hak.

Autorem zdjęć jest Bronek.

Część informacji w artykule pochodzi z Forum Polskiej Motoryzacji