Rezerwa 126p | Kalendarium
22503
page-template-default,page,page-id-22503,page-child,parent-pageid-22499,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

We wrześniu 1972 roku wyprodukowano we włoskim Cassino pierwszą serię próbną w ilości 100 egzemplarzy.

 

Oficjalna premiera Fiata 126 odbyła się 9 września roku 1972, jednocześnie we Włoszech – w salonie samochodowym w Turynie i w Polsce – na Placu Defilad. Historia Polskiego Fiata 126p rozpoczęła się od podpisania kontraktu pomiędzy koncernami Fiat S.A oraz PHZ Polmo. Od teraz Fiata 126 możemy nazywać Fiatem 126p (p – polski).

 

Już 6 czerwca 1973 roku wyjechał z bielskiej fabryki pierwszy Polski Fiat 126p, choć był on zbudowany na częściach włoskich. Kosztował on 69 tyś zł i była to równowartość 18 pensji (ówczesna średnia pensja wynosiła 3,5 tyś zł). 22 lipca 1973 roku nastąpiło uroczyste otwarcie linii produkcyjnej w bielskiej fabryce. Do końca roku wyprodukowano 1500 sztuk Polskich Fiatów 126p.

0001
0003
0005
0007
0002
0004
0006

18 września 1975 roku została zbudowana druga fabryka – w Tychach (zakład nr 2). Uruchomiono w niej produkcję równoległą do bielskiej. W 1976 roku wprowadzono do produkcji wersję z mocniejszym silnikiem o większej pojemności, a mianowicie 652 cm3, którą produkowano przez jakiś czas równolegle z wersją o pojemności 594 cm3.

0008
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
0009
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

W roku 1977 Mały Fiat przeszedł liczne modernizacje, zarówno w produkcji włoskiej, jak i polskiej. Modernizacje te dotyczyły w większość silnika i wnętrza. Polakom zaproponowano kilka wersji wyposażeniowych – 650 Standard, 650 Specjal, 650 Lux. Więcej informacji na ich temat znajdziecie w dziale Modele

 

1978 roku został wycofany z produkcji silnik o pojemności 594 cm3.

 

8 czerwca 1978 roku została podpisana umowa pomiędzy Pol-Motem a Fiatem O sprzedaży i modernizacji samochodu Fiat 126p. Samochody z Polski były eksportowane za granice naszego kraju, głównie na Zachód. Auta te były dużo lepiej wyposażone.

 

Przykłady:

Fiat 126 Personal 2 / Personal 4 – produkowany w latach 1976 – 1980

Fiat 126 Bambino – 650 – produkowany w latach 1980 – 1984 (następca modelu Personal 4).

FSM 650 NIKI – produkowany 1989 – 1991 – przeznaczenie to rynek australijski – kierownica po prawej stronie, przystosowany do wysokich temperatur, dostosowany do tamtejszych  wymagań ekologicznych

0023
0025
0024

1980 roku została zakończona produkcja Fiata 126 we Włoszech, a FSM pozostał jedynym producentem dystrybutorem Fiata 126p.

 

15 października 1981 roku w Polsce wyprodukowano milionowego Polskiego Fiata 126. Wprowadzono również w owym czasie wersje Red i Brown.

0026

1982 roku wprowadzono nową wersję Polskiego Fiata 126p – 650E (E – ekonomiczny) – w pierwszym etapie zmienione zostały na nowe  następujące części: gaźnik, tłumik wylotu spalin (przy pomocy tego zabiegu zmniejszono zużycie paliwa o 7%. W drugim pakiecie zmian znalazły się zmodernizowane: głowica cylindrów, korpus silnika, wałek rozrządu i aparat zapłonowy. Tym razem zmniejszono zużycie paliwa o 12 %.

balice
imgp3577

grudniu 1984 wprowadzono do produkcji seryjnej model 126p FL (czyli Face Lifting). Wersja ta musiała powstać ze względu na to, że sprzedaż PF126p na rynkach zachodnich zaczęła gwałtownie spadać. Zaistniała pilna potrzeba modernizacji starzejącego się pojazdu. Auto musiało dostosować się do nowych przepisów homologacyjnych. Nowe przepisy określały między innymi wyższy poziom bezpieczeństwa biernego, zarówno kierującego, jak i pasażerów. Więcej informacji w dziale Modele.

0030
0032
0034
0036
0031
0033
0035
0037

1987 roku z taśmy montażowej zjechał 2-milionowy Maluszek

We wrześniu 1987 roku podczas trwania salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem zaprezentowano nową odmianę Fiata 126p: BIS. Był to samochód przeznaczony stricte na eksport, chociaż zapowiedziano, że od października ’87 roku będzie można zakupić samochód także w Polsce. Niestety towar był iście deficytowy i zakup BISa był możliwy tylko dla klientów dewizowych. Więcej informacji w dziale Modele.

0038
0040
0042
0039
0041

W 1991 roku zaprezentowano zaprojektowanego przez Instytut Badań BOSMAL Fiata 126p w wersji Cabrio.

0043
0045
0044
0046

maju 1992 roku FIAT S.A wykupuje 90 % udziałów FSM w Tychach i Bielsku-Białej.

 

20 lipca 1993 roku zostaje wyprodukowany 3 000 000 Polski Fiat 126p.

 

W kwietniu 1994 roku nastąpiło kolejne zapotrzebowanie na modernizację pojazdu Fiat 126, który produkowany już był pod szyldem FIAT, a nie, jak dotychczas, FSM. Włosi w dalszym ciągu chcieli utrzymać samochód  w produkcji, ponieważ cały czas było na niego zapotrzebowanie. Tak powstała wersja Fiat 126 EL. Zmodernizowany pojazd wszedł do produkcji 5 września 1994r., a 15 września 1994r. został oficjalnie zaprezentowany dziennikarzom. Więcej informacji.

0047
0050
0048

grudniu 1996 roku rozpoczęto produkcję zmodernizowanego samochodu Fiat 126 ELX, który musiał spełnić nowe, zaostrzone wymagania przepisów dotyczących ochrony środowiska.

0051
0053
0052

styczniu 1997 roku Fiatowi 126 oficjalnie nadano nazwę „Maluch”

 

Jesienią 1998 roku wprowadzono zagłówki tylnej kanapy oraz dodano do nazwy Fiat 126 słowo TOWN. Była to ostatnia zmiana, jaka czekała malucha.

0054
0056
0055
0057

Łącznie wyprodukowano 4 671 586 sztuk Fiatów 126, z czego we Włoszech powstało 1 352 912 sztuk. W Polsce wyprodukowano łącznie 3 318 674 sztuk Fiatów 126, z czego w Bielsku-Białej – 1 152 325, a w Tychach – 2 166 349

 

Dziękuję, za użyczenie zdjęć następującym użytkownikom:

  • Delmut
  • Mateuszn0
  • T_NIK
  • Wilq1902
  • Tuner564
  • kaszlak_maniak
  • Layco
  • Alex
  • Mateusz23Maw
  • Budzik
  • Lobuz88
  • Banasiewicz02
  • Pumex
  • FreddieM
  • Michau
  • Pony007
  • Mtts
  • Baki94

 

Grzechu60

22 września 2000 roku – bramy fabryki opuściła limitowana seria 1000 sztuk maluchów, które zostały nazwane Happy Endami. Było to 500 sztuk czerwonych i 500 sztuk żółtych, które zakończyły ten rozdział polskiej motoryzacji. Ostatni egzemplarz był żółty i trafił do muzeum Fiata w Turynie (? – inne głosy mówią, że został sprzedany normalnie i jeździł po Tychach)

0058
0060
0062
0059
0061