Rezerwa 126p | Historia
22501
page-template-default,page,page-id-22501,page-child,parent-pageid-22499,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Wszystko zaczęło się prawie sto lat temu, bo w latach dwudziestych zeszłego wieku. Wtedy to w fabryce Fiata w Turynie zrodził się pomysł zbudowania taniego, małolitrażowego samochodu dla ludu. Powstał wtedy Fiat 500 Topolino, dziadek naszego Malucha. Wyposażony był w czterocylindrowy silnik o pojemności 500 cm3, który potrafił rozpędzić auto do prędkości ponad 60 km/h.

W 1957 roku Fiat rozpoczął produkcję nowej pięćsetki. Fiat 500 Nuova był bezpośrednim ojcem Fiata 126, i jednym z najmniejszych samochodów produkowanych kiedykolwiek przez Fiata. W samochodzie znajdował się mały, chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik o pojemności 500cm3. Dwa cylindry zastosowano ze względu na obowiązujące wówczas we Włoszech przepisy podatkowe (wysokość podatku naliczana była od ilości cylindrów silnika). Silnik spalał ok. 5 litrów paliwa na 100 km i posiadał moc 18 KM. Większość mechanizmów była w nim podoba lub identyczna jak w produkowanym później 126, choć samo autko było o wiele uboższe – w środku znajdował się jedynie prędkościomierz, metalowy kokpit itp. Ze względu na niską cenę i prostotę napraw samochód zrobił karierę na całym świecie, a we Włoszech odegrał podobną rolę jak Maluch w Polsce – zmotoryzował wiele rodzin.

historia2

Na przełomie lat 60/70-tych, gdy władzę w Polsce zyskał Edward Gierek, od dawna istniejące plany produkowania w Polsce „samochodu dla ludu” nabrały tempa. Władze nawiązały rozmowy z wieloma producentami – między innymi z Citroenem i Volkswagenem, oraz z Fiatem. Szybko jednak okazało się, że ze względu na niedawno rozpoczętą produkcję Fiata 125p Polski nie stać na wykupienie licencji. Fiat jednak przekazał Polakom licencję za darmo, a rząd PRL obiecał spłacić ją poprzez wysyłanie części do Fiatów Włochom. Rozważano produkcję znanego już od kilku lat Fiata 127, jednak okazało się, że samochód taki byłby zbyt drogi dla przeciętnego Kowalskiego. Dlatego też stanęło na tym, że fabryka w Bielsku-Białej produkować będzie najnowszy, dopiero mający trafić do produkcji model Fiata – 126.

 

Umowa przewidująca uruchomienie produkcji Polskiego Fiata 126p w fabryce w Bielsku-Białej została podpisana 29 października 1971 roku. Wraz z tą datą produkująca również Syreny fabryka zmieniła swoją nazwę z „Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego” na „Fabryka Samochodów Małolitrażowych”.

 

Maluch został zaprezentowany po raz pierwszy w Polsce w Warszawie 9 listopada 1972. Były to jednak sprowadzone z Włoch pojazdy, z doczepionymi polskimi tabliczkami. Pierwszy zmontowany w Polsce (choć jeszcze z włoskich części) Maluch opuścił bielską fabrykę w lecie 1973 roku. Krótko potem to Polacy zaczęli wysyłać do Włoch części (głównie silniki i skrzynie biegów).

 

Maluch zasilał głównie rynek krajowy, ale był również eksportowany do wielu krajów takich jak Włochy, RFN, Węgry, Francja, Kuba, Wielka Brytania, Austria, Chiny, czy Szwajcaria.

 

Przez cały okres produkcji Maluch poddawany był wielu większym lub mniejszym zmianom. Chętnych do zapoznania się z poszczególnymi wersjami zapraszamy do działu Modele.

 

Fiat 126 miał wiele wad. Był ciasny, głośny, wolny, jego osiągi nie zachwycały. Mimo tego, był obiektem westchnień wielu polskich kierowców, a gdy już trafił pod strzechy, potrafił wszystko: przewieźć pralkę, pomóc w przeprowadzce, a nawet zabrać na wycieczkę po Europie czteroosobową rodzinę z przyczepą. Banalna konstrukcja pozwalała naprawiać pojazd tanim kosztem i w każdych warunkach – właśnie takiego pojazdu potrzebowali Polacy w ciężkich czasach PRL.

 

Popyt na Małe Fiaty utrzymywał się jeszcze dziesięć lat po upadku komunizmu. Z czasem jednak zapotrzebowanie na ten pojazd spadło, i w 2000 roku produkcja Malucha została zakończona. Mały Fiat spełnił już swoje zadanie – zmotoryzował Polskę. Teraz Polacy potrzebują większych, bardziej komfortowych pojazdów, i na naszych drogach z dnia na dzień spotkać można coraz mniej Maluchów. Część odsłużywszy dzielnie tysiące kilometrów skończyła swoje życie na złomie, a część wciąż żyje i ma się dobrze, czekając w garażach miłośników na lepszą pogodę.

 

Źródła grafik:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Fiat_5002.jpg

https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Fiat_500_F_Berlina_in_Berlin_(2009).jpg